Jan Thomas vil ha et pent barn, hva så?
Kjendisbloggen, 02.03.2010
Politikere henger seg opp i mye rart… Ikke noen bombe kanskje at det er KrF som har problemer med at Jan Thomas og Christopher Mørch Husby ønsker barn.
Jan Thomas og Christopher Mørch Husby dropper nemlig planene om adopsjon, siden det blir vanskelig og kommer heller til å bruke surrogatmor.
Det som Krf-representanten Kjell Ingolf Ropstad reagerte på er at de skal ha egg fra en modell… Det kan nok hende at det bare er enn unnskyldning, for egentlig unner han kanskje ikke homofile barn?
VG legger kanskje litt opp til det ved å skrive at det koster en million for et egg fra en vakker modell. Men er det noe galt da?
Om man f.eks ikke kunne få barn selv og ville ha, er det noe galt å si hva slags egenskaper man ønsker at donoren (enten det er sæd eller egg) skal ha? Er ikke isåfall utseende en like god grunn som f.eks IQ eller hudfarge? Det blir jo omtrent som når man velger partner uansett, man får gjerne barn med folk man er tiltrukket av… Altså utseendet spiller en rolle i alle forplantninger uansett!
Latterlig av KrF-representanten å henge seg opp i akkurat den biten i alle fall. Men en million for et egg er drøyt mye penger, lurer på hvor mye som tilfaller modellen?
Norske Kjendiser | Christopher Mørch Husby, Jan Thomas
29 kommentarer
-
Absolutt ikke galt med surogat mødre m.m, men det er absolutt ingen garanti at man får ett vakkert barn via en modell:)
Skrevet av Birgitte den 02.03.2010 kl 00:55
-
Dustete innlegg !
Om to homoer ønsker barn kan vel han Thomas som selv er så vakker ( hører jeg ) putte gutten i ei snelle å jobben er barn !
Fatter ikke hva som feiler å han krf. fyren har et poeng faktisk selvom krf. er de som gjør i mørket det andre gjør i lyset !Skrevet av conn1 den 02.03.2010 kl 00:59
-
de får heller adoptere, kan de ikke få barn på naturlig måte så bør de ikke kunne designe sin egen.
Skrevet av Jabb den 02.03.2010 kl 01:01
-
Hei
er det så farlig da?
Ja, vil jeg si. For fokuset flyttes mer og mer vekk fra menneskets verdi, til hva vi kan faktisk få for oss selv. Det dreier seg mer og mer om våre (voksnes) egne ønsker og behov, og ikke at barn (uavhengig av farge, utseende og egenskaper) er like mye verdt. Et samfunn som sier at det er greit å gå ned denne veien, er automatisk også med å legge sterke føringer på et menneskets verdi. For å si at hvis vi kan velge, da velger vi vekk stygge barn og beholder de fine, det er å nedgradere mennesket verdi til å dreie seg om egenskaper, utseende osv,. Det minner om en “sivilisert” form for nazisme, der det var om å gjøre å få et samfunn med ariske mennesker som var så og så høye, med blå øyne og lyst hår.Skrevet av Håkon den 02.03.2010 kl 01:23
-
Helt enig med deg. Det blir galt av politikere å begynne å legge seg i menneskers privatliv. I tillegg lurer jeg på om KrF-representanten ville ha reagert hvis det var et par som var mann&kvinne som gjorde det samme?
Minner meg for øvrig på en vits jeg hørte en gang.
Det var en gang en nobelpristager i fysikk, en meget klok mann, som ble sammen med en tidligere miss world-vinner for å lage barn. For de ønsket å få seg det perfekte barn sammen. Jo da, barnet ble født, og det hadde hans utseende og hennes hjerne.
…det er nemlig ikke slik at genetikk er så enkel. Det blir meget sjelden slik man ønsker seg.Skrevet av GK den 02.03.2010 kl 01:46
-
Du tuller, ikke sant? Sammenligner du virkelig det å ville ha et klokt barn med å ville håndplukke barn ut fra hvor pene de er?
Har ikke noe med at de er homofile å gjøre, vi vet alle hva slags forhold Jan Thomas har til ungdom og skjønnhet, og å få seg til å si noe slikt i media er bare riv ruskende galt. Jeg håper de nekter han barn, for hvis utseende er alt man bryr seg om, så bør man ikke ha barn i det hele tatt!
Og hvis du visste noe om teorien bak forplantning, så ville du også visst at vi velger partner etter hvor symmetriske de er, ikke hvor “vakre” de er. Symmetriske trekk= Sterke gener.
Men vi er nå engang mennesker og jeg tør påstå at folk for barn av kjærlighet, ikke fordi partneren er “pen”.Skrevet av Anon den 02.03.2010 kl 01:54
-
Du er nok nokså tett ja.
Skrevet av Hætta den 02.03.2010 kl 01:55
-
Jeg er faktisk litt enig med Krf på dette punktet,jeg.Jeg mener at det blir sortering av barn på grunn av utseendet.Lurer forresten på hvem som får mest,eggdonoren eller surrogatmoren?
Skrevet av Barbro den 02.03.2010 kl 01:58
-
Herregud, jeg blir skremt av at det er folk som tenker som deg.
Jeg synes det er skummelt at menneskeverdet blir så redusert. Vi har nå endelig kommet til et samfunn der de aller fleste er enige om at alle mennekser er like mye verdt, uansett rase, hudfarge, religion, kjønn og så videre. I dag er det få som mener at en menneske i rullestol eller med Downs eller alvorlig autisme eller andre psykiske eller fysiske lidelser er mindre verdt enn andre.
Ves å anskaffe slike “designbarn” sier man indirekte at et vakkert, intelligent barn er mer ønsket – og dermed også mer verdt – en et stygt og uintelligent (hvordan man kan vurdere hva som er pent/stygt eller intelligent/dum er jo også et godt spørsmål…)For det andre kommer du med en utrolig flåsete kommentar når du sier at “Det som Krf-representanten Kjell Ingolf Ropstad reagerte på er at de skal ha egg fra en modell… Det kan nok hende at det bare er enn unnskyldning, for egentlig unner han kanskje ikke homofile barn?”
Jeg kjenner ikke Ropstad personlig, men slik jeg leser hans kritikk mot Jan-Thomas er det nettopp det reduserte menneskeverdet han er bekymret for. Hvorvidt han står når det gjelder at homofile skal få adoptere vet jeg ikke, men ut fra tidligere utspill fra Ropstad (http://www.fvn.no/lokalt/article710293.ece), så ser det iallefall ikke ut som han er en av dem som mener homofili er en sykdom osv slik mange har en tendens til å svaremale alle KrF-ere/kristne.
Du burde virkelig reflektere litt over om du virkelig synes alle mennesker er like mye verdt.
Skrevet av Åsmund den 02.03.2010 kl 02:11
-
synes det er flott og koselig at de vil ha barn jeg. de er jo to mennesker som elsker hveradre, så jeg synes det er søtt at de vil ha barn sammen… !
Skrevet av Beate den 02.03.2010 kl 03:35
-
“Ikke noen bombe kanskje at det er KrF som har problemer med at Jan Thomas og Christopher Mørch Husby ønsker barn.”
For the record, jeg er ikke KrF-er. Men kanskje du bør lese om igjen? Det er da altså ikke deres ønske om å få barn han har noe i mot, men et potensielt sorteringssamfunn. Det er da også understreket i artikkelen.
“egentlig unner han kanskje ikke homofile barn?”
Når ble det en menneskerett å få barn da du?
“VG legger kanskje litt opp til det ved å skrive at det koster en million for et egg fra en vakker modell. Men er det noe galt da?”
Kontraspørsmål: synes du at en unge med feks downs syndrom er mindre verdt enn en “vakker” unge? Litt sånn, “så kul, ny unge dere har fått dere!”. “Ja, downs og all ting, kjøpte ham på tilbud.”
“lurer på hvor mye som tilfaller modellen?”
Ah, gikk opp et lys for meg der, gitt. Skjønte plutselig hvorfor du skriver om kjendiser og ikke bruker sida di til å greie ut om feks nevrofysiologi eller gir oss dine synspunkter rundt 3-legemeproblemet.
Skrevet av morra di den 02.03.2010 kl 03:59
-
Det er ikke naturlig att homofile skal kunne ha barn uansett, men hvis de så absolut må ha det hvorfor ikke bare adoptere på normal måte som normale folk gjør? fordi de vil ha ett pent barn?
De vil alltså ikke adoptere på normal måte fordi de er redd for att barnet blir for stygt for dem?
dette er menneskehandel på høyt nivå og bør slås hardt ned på.Skrevet av meg den 02.03.2010 kl 04:12
-
så kristne er teite og homser er freshe??
den var ny
Skrevet av bøy ned den 02.03.2010 kl 05:17
-
Homofili strider mot narutens lover.
To personer av samme kjønn kan i utgangspunktet ikke formere seg, dette er en av naturens sikkerhetsnett.
Så NEI. Disse homsene kan ikke ha barn!Skrevet av Tom Jones den 02.03.2010 kl 08:35
-
Er du opplyst overhode? Hvordan tror du media fungerer? de er spekulative. Skal vedde for at vg målrettet og bevisst har oppsøkt en KRF politiker, for slikt selger- at kristenfolket boikotter de homofile. Men er nå ganske overbevist om at et flertall av politikerne ved stortinget, uavhengig av parti, har blitt skremt av denne utviklingen mot et sorteringssamfunn.
Jan Thomas er en skikkelse i dagens media som etter min mening er uheldig,for han bidrar nettopp til det KRF toppen kommer inn på, et sorteringssamfunn.
Personlig ble jeg kvalm den gangen jeg så et utdrag fra Jan Thomas serien, “Hollywood til parkveien”, hvor han sto med en altfor ung gutt på en båt og spiste iskrem. Idag er de gift. Jeg unner homofile å leve ut sin legning, for alle har rett til å elske, men de tingene jeg reagerer på med JAn Thomas går forbi homofili. Det er personen selv, jeg håper han “går av moten”. Snart er ansiktet hans så strekt at jeg lurer på hva som skjer, snakk om å være overfladisk på alle måter.
Skrevet av Ole den 02.03.2010 kl 09:31
-
Våkn opp..Det er å tukle med skaperverket..Jeg dømmer ikke homofile , men når de ikke aksepterer at 2 menn ikke kan få barn.Og velger å bære frem ett “designerbarn”. Bare det å si det , å tenke det er for meg helt absurd…Det er kravene de stiller.-Ingen er vel mer kravstore enn homser. jeg syns er usmakelig..Å være født homse,og praktisere det er greit..Men stopp der..Ikke prøv å få det til å virke naturlig at 2 menn får barn.. SYKT
Skrevet av magnum den 02.03.2010 kl 09:59
-
@Jabb – de hadde forsøkt, men det var vanskelig pga Christophers alder – dessuten er de jo homofile og mange som er “redd” for det.
@Håkon – hæ? Hva har dette med nazisme å gjøre? Er det også nazistisk å ønske et friskt barn? Hvorfor skal det være nazistisk å ønske et pent barn? Tviler forøvrig veldig sterkt på at Jan Thomas og Christopher er nazister…
@GK – hehe, jeg er sikker på at barnet likevel ble elsket:)
@Anon – virker som du har et horn i siden til Jan Thomas og ikke unner ham noe uansett? Hvorfor skal ikke Jan Thomas være en like god far som hvilken som helst annen? Jeg er sikker på at han vil være en god ressurssterk person.
@Åsmund @morra di – det jeg mener er, nei, det er ingen menneskerett å få barn, men er det noen bombe at den som protesterer her er fra KrF? Spiller det inn at de er homofile? Hadde han protestert like heftig om det var et hvilket som helst heterofilt ektepar som ikke kunne få barn?
@Beate – enig!
Synes altfor mange er unødvendige kritiske mot Jan Thomas og Christopher, om man er kristen eller muslim. Homofili er like naturlig som heterofili. Homofile kan bli like gode foreldre og Jan Thomas og Christopher virker som to oppegående mennesker, ser altså ikke problemet her, som mange gjør.
Skrevet av Kjendisbloggen den 02.03.2010 kl 10:16
-
Jeg blåser egentlig lang marsj i homofili etc, men jeg stusser selvfølgelig over valget av klinikk. Jeg føler det veldig statuspreget når man må oppsøke en modell-klinikk fremfor en ordinær klinikk hvor man faktisk kan få det samme resultatet.
Nei, dette her har absolutt ikke noe med janteloven, men heller synspunkter som jeg rett og slett finner usunne.
Skrevet av Birgitte den 02.03.2010 kl 10:21
-
@Birgitte – Joda, de kunne sikkert fått mye av det samme på andre klinikker også. Valg av utseende på donor, valg av intelligens på donor osv. Men det er jo uansett ingen big-deal. Om de velger en donor som er pen så burde ikke det ha noe å si. Arve Juritzen gjorde jo det samme uten å få samme mengde pepper som Jan Thomas og Christopher.
Skrevet av Kjendisbloggen den 02.03.2010 kl 10:30
-
Ta det med ro folkens. Dette er bare et mediaspektakkel igangsatt av Jan Thomas og Christopher. Er det virkelig noen av dere som tror at disse to selvsentrerte, egoistiske, og narsissistiske menneskene kan tolerere konkurranse fra et lite pent barn. Nei, det tror ihvertfall ikke jeg, de vil bare ha oppmerksomhet, ikke noe annet.
Skrevet av Hennes den 02.03.2010 kl 10:34
-
Hvor mye har du fulgt med? Kritiser gjerne KRF for min del, men kom ikke med så mye tåpeligheter. Det er helt klart en kjent sak at KRF er mot at homofile skal få adoptere. Det er også i utgangspunktet et helt naturlig og fornuftig standpunkt. (Det skjønner vi alle når vi ser denne Jan Thomas.) Det som er en like kjent sak er at KRF og de aller fleste andre partier er i mot å designe barn på denne måten.
Ellers fremstår jo denne Jan Thomas som er grisegutt. Denne guttungen han er sammen med var jo ikke engang voksen når de ble sammen. Jeg er sikker på at kritikken mot denne aldersforskjellen hadde vært mye mer høylytt dersom det ikke var homser dette gjaldt. Alle og enhver ser jo at dette forholdet på ingen måte er noe likeverdig forhold.
Å komme denne typen kritikk enten aldersforskjellen gjelder homo eller hetro er sjelden kost. Jeg vet det. Jeg vet også at man bør være forsiktig med sånt. Likevel føler jeg vel at det er rett å si ifra. Nå husker jeg ikke helt hvor gamle disse var når de ble sammen, men jeg vet jeg hadde reagert om det var min sønn som ble sammen med en mann som var mer enn tjue år eldre. Jeg vet også at om min datter på 17 hadde blitt sammen med en mann på 40, så hadde jeg neppe akseptert et det heller….
Skrevet av rikssynser den 02.03.2010 kl 10:36
-
Det var vel heller ikke så mye styr rundt Arve Juritzen. Hvorfor – fordi han brukte ikke pressen på samme måte.
For å være helt ærlig – Kunne de ikke like godt ha holdt dette for seg selv:) Det er faktisk ikke alt folk gidder å vite om paret for å si det slik.
Pene donorer er ikke det samme som at resultatet blir pent. Når man velger noe pent, så setter man lista høyt ved å tro at da får man ett pent barn. Slik er det dessverre ikke. Man sikkert lese seg til både det ene og det andre når det gjelder familiehistorie bla bla, men dessverre er nok virkeligheten noe helt annet.
Skrevet av Birgitte den 02.03.2010 kl 10:39
-
@Hennes – egoistiske mennesker? Hvorfor i alle dager mener du at Jan Thomas og Christopher er egoistiske? Fordi de ønsker barn? Er da alle som ønsker seg barn egoistiske?
@rikssynser – aldersforskjellen er stor. Men alder er vel uansett bare et tall, man er ikke eldre eller yngre enn man føler seg.
@Birgitte – alle skriverier er vel bevis på det motsatte
men selvfølgelig kan det skje at barnet blir “mindre pent” – barnet blir helt sikkert like elsket og ønsket uansett. Jan Thomas og Christopher ønsker seg bare et best mulig utgangspunkt.Skrevet av Kjendisbloggen den 02.03.2010 kl 10:44
-
Kan det være fordi folk blir provoserte, kjendisbloggen?
Når man blir provosert så sier man også fra. I utgangspunktet kunne de holdt dette for seg selv ja.
Skrevet av Birgitte den 02.03.2010 kl 10:46
-
@Birgitte – men er det virkelig noe å bli provosert av? Synes i grunn ikke det. Men om de ikke ønsket PR kunne de nok fint holdt dette for seg selv – dvs kan jo være vanskelig nok det også antar jeg…
Skrevet av Kjendisbloggen den 02.03.2010 kl 10:49
-
Deler av dette er til å bli fortørnet over. Jeg sier ikke at de ikke skal ha barn – for det gjør jeg ikke.
Uttalelsene i VG synes jeg virkelig ingenting om. Ja vi alle vil ha det perfekte barn. Men uttalelsene i VG virker direkte virkelighetsfjerne. Det er den biten jeg reagerer på, ikke at de skal ha barn.
Hvorfor skal de ha på død og liv PR på alt som er. At de sier de vil ha barn er en ting. Den kan til og med det synes jeg er ok. Men gud bedre om vi trenger å få sponset opp i fjeset at dette barnet skal komme via en modell-klinikk? Og med detaljer….
Skrevet av Birgitte den 02.03.2010 kl 10:59
-
Klart dette er provoserende: “Det koster vel ca 1 million, men det har vi råd til”
Men dette er vel ikke ulovlig, så dermed kan vi ikke annet enn å si meninga vår… Men jeg er nå helt enig med Birgitte at dette kunne de holdt for seg selv, i allefall detaljene.
Ellers lurer jeg på det med aldersfoskjellen? Du Kjendisbloggen, vet du hvor gammel denne guttungen var da de ble sammen? Hva om det var din sønn? Det hadde du sikkert ment var helt greit….
Skrevet av rikssynser den 02.03.2010 kl 11:25
-
Anbefaler Jan Thomas til å skaffe seg en medierådgiver, for særdeles flink til å håndtere pressen, det er han ikke.
Det er ikke første gang det stormer rundt han og man kan skylde på janteloven så mye man orker, men det er ikke fritt for at han selv bidrar svært mye til denne stormen med direkte ubalanserte utsagn.
Kunsten er å holde tungen på rett plass
Skrevet av Birgitte den 02.03.2010 kl 11:43
-
Kjendisbloggen:
Du finner altså ikke at det “designe” eget barn, eller sortere mellom fine og “stygge” barn er et problem?
For om det er greit at et par gjør det, så er det vel ingenting i veien for at alle bør kunne styre hva slags barn man skal få? Kjønn, farge, utseende, egenskaper, etc.
Det var jo nettopp dette nazistene gjorde. De satte det kun i system. Og om det er greit at man får plukke de egenskaper man ønsker en baby skal ha, da er det vel heller ikke noe galt i at det skapes et system for dette? Og vips, så er vi akkurat der nazistene var på dette feltet. Du ser likhetene?
Å ønske seg barn er helt naturlig. Å gjøre hva man kan for å få det, selv bryte moralske prinsipper og etiske normer for å få dette, er galt. Det er en enorm forskjell og setter et klart skille mellom rett og galt. Handlinger blir ikke rett fordi om man føler det ene eller det andre, uansett hvor sterke disse følelsene måtte være. Det blir i såfall som å sette menneskets (baby) verdi opp mot våre ønsker og følelser og da vil alltid den svakeste part tape, det vil si barna. Men det er kanskje ikke så farlig siden de elsker hverandre og er så søte i lag??Skrevet av Håkon den 04.03.2010 kl 18:09
Hva er din mening?









